Do jakiego specjalisty się udać? #Szpitalny Oddział Ratunkowy.

Zaktualizowano: 25 sie 2022

Wielu z Was zastanawia się do jakiego specjalisty pojechać w razie bólu albo po przebytym urazie. Macie dylemat czy pojechać na SOR, a może do fizjoterapeuty? A jak boli kręgosłup i kręci w brzuchu to chyba powinno się pójść do osteopaty? A jak do lekarza to po skierowanie na badania czy już z wynikami? W kilku kolejnych postach opiszę krótko jak wygląda to z mojej perspektywy. Zacznę od Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

Odniosę się tylko do sytuacji kiedy prawdopodobnie uszkodziliście element narządu ruchu. W tym tekście nie biorę pod uwagę nagłych, ostrych, ciągłych bólów jamy brzusznej lub klatki piersiowej oraz utraty świadomości i/lub przytomności.

Jeśli macie taką możliwość skontaktujcie się z dobrym diagnostą. Lekarz, fizjoterapeuta, osteopata. Ci wszyscy powinni wiedzieć kiedy mogą pomóc, a kiedy należy przekazać pałeczkę innemu specjaliście lub skierować na SOR. Napisałem powinni, bo zdarza się, że czasami ego wygrywa z wiedzą i mogą wyniknąć z tego duże problemy.

Jeśli nie macie zaufanej osoby, która mogłaby Was pokierować to łapcie krótką ściągę:

Kiedy pojechać na SOR?

Każdorazowo kiedy mieliście uraz, któremu towarzyszy duży ból z ograniczeniem ruchomości w danej partii ciała. Często pojawi się również obrzęk.

• Wywracasz się jadąc na nartach. Masz odczucie skręconego kolana. Pojawia się obrzęk z dużym bólem i ciężko Ci dojść do samochodu bez pomocy osoby trzeciej.

• Biegnąc źle postawiłeś stopę i skręciłeś kostkę. Pojawia się obrzęk i krwiak, któremu towarzyszy ograniczenie ruchomości. Nie możesz o własnych siłach przejść kilku kroków.

• Przycinasz żywopłot i spadasz z drabiny. Czujesz ostry ból w kręgosłupie, masz trudności w poruszaniu się i drętwieją Ci nogi.

• Na meczu piłkarskim nie trafiasz czysto w piłkę i kopiesz stopą w ziemię. Możesz chodzić, ale towarzyszy temu ostry ból, pojawił się obrzęk i krwiak.

• Masz stłuczkę. Ktoś wjechał w Ciebie od tyłu. Kolizja jest na tyle niewielka, że nie wzywacie służb, ale po kilku godzinach od zdarzenia zaczynasz czuć się gorzej. Pojawiają się nudności i ból głowy.

To tylko kilka przykładów kiedy warto udać się na SOR. Jak już może doświadczyliście, na tym oddziale nie otrzymacie gotowego przepisu na prawidłowe wyleczenie urazu, bo jak sama nazwa wskazuje oddział ratunkowy ma na celu ochronić człowieka przed utratą życia. Macie jednak bezpośredni dostęp do diagnostyki obrazowej, która pozwoli na ocenę stanu Waszych tkanek. Dodatkowo w razie potrzeby lekarz zabezpieczy Wam tkliwe miejsce przed kolejnymi, większymi uszkodzeniami.

Oczywiście są wyjątki od tych reguł. Kiedy na przykład skręcisz kostkę możesz zrobić zdjęcie rentgenowskie na własną rękę zazwyczaj bez skierowania. Zaoszczędzisz trochę czasu. Pamiętaj natomiast żeby skonsultować to później ze specjalistą, bo ból może wynikać również z uszkodzenia mięśni, więzadeł lub ścięgien, które nie są dobrze widoczne w RTG.

Im szybciej zostanie postawiona diagnoza tym szybciej wdrożone zostanie odpowiednie leczenie i szybciej wrócicie do sprawności.

Poniżej widoczne zdjęcie rentgenowskie stopy młodego piłkarza, któremu przeciwnik nadepnął na stopę. Po urazie odczuwalny ból i widoczny siniak. Niby stłuczenie. Czy aby na pewno? Zamiast pięciu tygodni pauzy zawodnik wrócił na boisko po dziewięciu. Strata czasu. Jak widzicie nie wszystko jest takim jakim nam się wydaje.

38 wyświetleń0 komentarzy